Pliki do pobrania z rozrzeszeniem .ODT:
STANDARD OCHRONY MAŁOLETNICH W PRZYCHODNI NA BISKUPINIE SP. Z O.O. we WROCŁAWIU
Załącznik 1.odt
Załącznik 2.odt
Załącznik 3.odt
Załącznik 4.odt
Załącznik 5.odt
I. TEMAT STANDARDU
Ochrona małoletniego przed zachowaniem niedozwolonym.
II. PODTEMAT STANDARDU
Celem standardu jest zapewnienie bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem przychodni,
podejmowanie interwencji w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o
krzywdzeniu małoletniego oraz określenie sposobów dokumentowania i zasad przechowywania
ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
III. GRUPA OPIEKI
Każdy małoletni (osoba, która nie ukończyła 18. roku życia), któremu są udzielane świadczenia
zdrowotne ambulatoryjnie lub stacjonarnie w Przychodni na Biskupinie sp.z o.o. zwana dalej
Przychodnią.
IV. OŚWIADCZENIE STANDARDOWE
Każdy małoletni podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych będzie miał zapewnione bezpieczne
relacje z personelem przychodni. Personel dopuszczony do udzielania świadczeń zdrowotnych
małoletniemu ambulatoryjnie lub stacjonarnie będzie podlegał obowiązkowej weryfikacji przy rekrutacji
do pracy i przeszkolony w zakresie przestrzegania standardu.
V. KRYTERIA STRUKTURY
Przychodnia działa dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie poprzez zapewnienie
bezpieczeństwa, szacunku i godności.
Przychodnia zobowiązuje się do ochrony małoletniego przed zachowaniem niedozwolonym: fizycznym,
seksualnym, emocjonalnym i zaniedbaniem.
5.1. Organizacja pracy:
5.1.1. W przychodni powołano Koordynatora ds. Przeciwdziałania Przemocy
……………………………………………………………………………………………………… (imię i nazwisko).
5.1.2. Przychodnia opracował/a zasady zapewnienia bezpieczeństwa małoletnim i udostępnia je na stronie
internetowej i na terenie oraz w wersji zrozumiałej dla małoletnich.
5.1.3. Incydenty i zdarzenia zagrażające małoletnim są systematycznie dokumentowane i analizowane.
5.2. Personel:
5.2.1. Personel jest szkolony z identyfikacji symptomów zachowań niedozwolonych co najmniej raz w
roku.
5.2.2. Personel monitoruje sytuację i dobrostan małoletnich.
5.2.3. Personel zna zasady zapewnienia bezpieczeństwa małoletnim.
5.2.4. W przypadku identyfikacji symptomów zachowań niedozwolonych personel podejmuje działania
interwencyjne i udziela wsparcia.
5.3. Środki zapewnienia bezpieczeństwa małoletnim:
5.3.1. Opracowane zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania świadczeń
zdrowotnych małoletnim.
5.3.2. Opracowane zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem – Kodeks Bezpiecznej
Relacji.
5.3.3. Opracowane zasady interwencji personelu w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania
informacji o krzywdzeniu małoletniego i udzielenia wsparcia.
5.3.4. Opracowane zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci
internetowej.
5.3.5. Opracowane zasady przyjmowania zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu
dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających
małoletnim.
5.3.6. Plakat z Kodeksem Bezpiecznej Relacji w wersji dla małoletnich.
VI. KRYTERIA PROCESU
6.1. Rekrutacja pracowników
6.1.1. W przychodni za proces rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania małoletnim
świadczeń zdrowotnych odpowiada Dział Kadr.
6.1.2. Podczas rekrutacji bierze się pod uwagę min. wykształcenie, uprawnienia, kwalifikacje zawodowe,
dotychczasowy przebieg zatrudnienia i referencje kandydata.
6.1.3. Każdy kandydat do pracy z małoletnimi niezależnie od rodzaju umowy (umowa o pracę, umowa
cywilnoprawna, wolontariat, praktyka zawodowa, staż itp.) podlega weryfikacji w Rejestrze Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym.
6.1.4. Szczegółowy sposób rekrutacji opisują zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników dopuszczonych
do udzielania małoletnim świadczeń zdrowotnych (załącznik nr 1).
6.2. Bezpieczne relacje między małoletnim a personelem przychodni – Kodeks Bezpiecznej Relacji
6.2.1. W przychodni opracowano zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem – Kodeks
Bezpiecznej Relacji (załącznik nr 2).
6.2.2. Personel raz w roku jest przeszkolony i zna symptomy zachowań niedozwolonych oraz czynniki
ryzyka zagrażające małoletnim:
6.2.2.1. Czynnikami ryzyka związanymi z małoletnim, jego rodziną i środowiskiem są min.:
- okoliczności narodzin – przedwczesne narodziny, niska masa urodzeniowa, narodziny w czasie
krótszym niż 18 miesięcy od poprzedniego porodu matki, - wiek – młodsze dzieci są bardziej narażone na krzywdzenie ze strony opiekunów,
- płeć – w przypadku wykorzystywania seksualnego częściej dotyczy dziewczynek,
- niepełnosprawność, choroby przewlekłe, choroby psychiczne,
- samotne rodzicielstwo, niespokrewnieni dorośli, rodziny zastępcze, inne dzieci w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych, - doświadczanie przemocy przez rodziców, przemoc wobec innych członków rodziny,
- uzależnienie rodziców, nieodpowiednie metody wychowawcze,
- izolacja społeczna, deprywacja, ubóstwo, przemoc, patologia w środowisku zamieszkania rodziny.
6.2.2.2. Czynnikami ryzyka podczas udzielania świadczeń zdrowotnych może być min.: - badanie małoletniego, bez obecności innej osoby dorosłej – innego członka personelu lub
rodzica/opiekuna, wykonywanie czynności higienicznych przy małoletnim, - niezgłaszanie zachowań, które mogą naruszać dobro małoletniego i przyzwolenie na niezgłaszanie
niepokojących praktyk, - niezwracanie uwagi na potrzeby małoletniego np. wymuszanie ćwiczeń fizjoterapeutycznych, mimo
wyraźnego sprzeciwu, - używanie agresywnego, wulgarnego języka, obrażanie innych członków personelu medycznego lub
obrażanie rodzica/opiekuna, - nieodpowiednie relacje dziecko-dorosły – nadużywanie pozycji autorytetu,
- dyskryminowanie i nierówne traktowanie,
- dbanie o reputację i unikanie skandali prowadzące do przemilczenia incydentów,
- nieznajomość procedur i wytycznych.
6.2.3. Standard o ochronie małoletnich i Kodeks Bezpiecznej Relacji w wersji dla małoletnich jest
zamieszczony na stronie internetowej oraz w widocznych miejscach na terenie przychodni.
6.3. Interwencje personelu przychodni w przypadku krzywdzenia małoletniego i udzielenie
wsparcia
6.3.1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub posiadania informacji o krzywdzeniu
małoletniego, personel niezwłocznie informuje Policję oraz wypełnia Kartę interwencji i zgłasza
Koordynatorowi ds. Przeciwdziałania Przemocy.
6.3.2. Szczegółowy sposób postępowania interwencyjnego opisano w zasadach interwencji personelu w
przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego (załącznik nr
3).
6.4. Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej
6.4.1. W przychodni za monitorowanie ruchu sieciowego oraz zabezpieczenie sieci internetowej przed
treściami niebezpiecznymi oraz zgłaszanie nieetycznych incydentów do CERT odpowiada Dział
Administracyjny.
6.4.2. Infrastruktura sieciowa umożliwia dostęp do Internetu personelowi na bazie aktualnych standardów
bezpieczeństwa.
6.4.3. Szczegółowy sposób postępowania opisano w zasadach bezpiecznego korzystania z urządzeń
elektronicznych z dostępem do sieci internetowej (załącznik nr 4).
6.5. Przyjmowanie zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu dokumentowania,
przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających małoletnim.
6.5.1. Zgłoszenia o zachowaniach niedozwolonych i zdarzeniach zagrażających małoletnim przyjmuje
Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy.
6.5.2. Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy udziela wsparcia personelowi i małoletnim w chwili
zdarzenia zagrażającemu małoletnim.
6.5.3. Za dokumentowanie, rejestrowanie, przechowywanie i analizowanie incydentów lub zdarzeń
zagrażających małoletnim odpowiada Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy.
6.5.4. Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy raz w roku ze swojej działalności zdaje sprawozdanie
zastępcy kierownika do spraw medycznych.
6.5.5. Szczegółowy sposób postępowania opisano w zasadach przyjmowania zgłoszeń o zachowaniach
niedozwolonych, sposobu dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów lub
zdarzeń zagrażających małoletnim (załącznik nr 5).
VII. KRYTERIA WYNIKU
7.1. Małoletni, którym są udzielane świadczenia zdrowotne ambulatoryjnie lub stacjonarnie mają
zapewnione bezpieczeństwo, szacunek i godność.
7.2. Bezpieczna rekrutacja pracowników dopuszczonych do udzielania małoletnim świadczeń
zdrowotnych wyeliminuje występowanie incydentów i zdarzeń zagrażających małoletnim.
7.3. Kodeks Bezpiecznej Relacji zapewni poszanowanie godności i wartości małoletnim przez personel
szpitala/poradni.
7.4. W przypadku informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego zastosowanie interwencji przez
personel zapobiegnie wystąpieniu czynów karalnych.
VIII. NARZĘDZIA OCENY
8.1. Rejestr incydentów i zdarzeń zagrażających małoletnim.
8.2. Roczne sprawozdanie Koordynatora ds. Przeciwdziałaniu Przemocy.
8.3. Liczbowy wskaźnik występowania w ciągu roku incydentów i zdarzeń zagrażających małoletnim.
IX. DOKUMENTY ZWIĄZANE
Załącznik nr 1. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania świadczeń
zdrowotnych małoletnim.
Załącznik nr 2. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem przychodni – Kodeks
Bezpiecznej Relacji.
Załącznik nr 3. Zasady interwencji personelu przychodni w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub
posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego i udzielenie wsparcia.
Załącznik nr 4. Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci
internetowej.
Załącznik nr 5. Zasady przyjmowania zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu
dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających
małoletnim.
Procedura postępowania wobec osób dotkniętych przemocą seksualną i przemocą w rodzinie – Niebieska
Karta.
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i
ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560).
X. AKTUALIZACJA STANDARDU
Co dwa lata lub w przypadku zmian.